• Tjarda Polderman

#4 De 'word relevant op TikTok' Challenge

Updated: Oct 13

Seizoen 2 is alweer in volle gang en dat betekent dat onze eerste challenge van Tomorrowmen er alweer op zit. In S02E01 spraken we met Renger Koning van Soundbase en Dion ten Heggeler van Chordify over de invloed van TikTok op de muziekindustrie. Er stond Tomorrowmen dan ook niks in de weg om ons een passende challenge te geven, verkondigd door de enige echte TikTok Tammo:


Haalbaarheid


'Word binnen een week relevant op TikTok en haal een minimum van 500 volgers." Hoe haalbaar is deze challenge? We geven het een 7,6. Opzich is de challenge niet onuitvoerbaar, maar het heeft redelijk veel impact op ons dagelijks leven. We kijken hierbij voornamelijk naar de tijd die we kwijt zijn aan de challenge. Gelukkig kregen we in de show heel wat tips van Tammo, dus aan de bak!


Hoe werkt TikTok?


Het algoritme van de meeste social media platformen is makkelijk te doorgronden:

- Video werkt beter dan foto's. Gebruikers blijven namelijk langer hangen in de app en dat is weer goed voor de jaarcijfers van bijvoorbeeld Instagram of Facebook.

- Plaats op specifieke tijden en dagen voor de hoogste engagement. Vrijwel iedereen is bekend met het feit dat het plaatsen van een post voor de meeste interactie zorgt op de momenten dat veel mensen op hun smartphone zitten. Denk hierbij aan zondagavond 19:00 uur of vroeg in de ochtend om 07:00 uur. Plaats je een post in de middag, dan gebeurt het redelijk vaak dat je minder likes krijgt.


Maar geldt dit ook voor Tiktok? Nee. TikTok werkt namelijk alleen maar door middel van korte video's. Maak maar eens een TikTok account aan en er wordt je direct naar jouw meest favoriete categorieën gevraagd (zoals sport of comedy). De video's spelen automatisch af en daarmee wordt jouw aandacht continu vastgehouden. Verder nemen de video's je gehele scherm over en zo is er geen afleiding van andere apps. Blijf je hangen in de app, dan schotelt TikTok jouw video's voor welke vlakbij jou in de buurt worden gemaakt. TikTok detecteert en gebruikt jouw IP-adres om inhoud te personaliseren op basis van wat mensen om jou heen leuk vinden (Om nog maar te spreken over het fragile privacybeleid van TikTok).


Populaire video's op TikTok hebben vijf dingen met elkaar gemeen: 1. Ze zijn simpel

2. Ze zijn verassend en onverwacht

3. Ze zijn super relevant

4. Ze spreken emotie aan

5. Er zit een verhaal in


Aan het begin van jouw TikTok-reis zie je nauwelijks advertenties in de feed. Dit komt omdat TikTok eerst wacht totdat je veel interactie vertoond met de app. Daarna gooien ze er een aantal advertenties in. TikTok is zeer goed in staat om je in zijn app te houden en toont hiermee de grote kracht van het 'addiction-forming design.' Wil je daar mee over weten? Check vooral eens 'The psychology behind TikTok.'


Is het moeilijk?

Joshua heeft grondig research gedaan over wat wel en niet werkt, maar kwam helaas niet verder dan zijn onderzoek en het aanmaken van een profiel. “Enorm arbeidsintensief, en ik kan niet dansen dus dan kom je er niet", aldus Joshua. Tjarda koos voor de hands-on aanpak. Gewoon doen en daarna kijken wat werkt. TikTok staat namelijk bekend om zijn vele challenges en dansjes en dat kun je ook voor je eigen profiel inzetten. Alleen, het maken van een video duurt LANG! Jeetje wat ben je veel tijd kwijt aan het kiezen van een nummer, het opnemen en goed op elkaar laten aansluiten van je video's. Tjarda haar eerste video kostte haar twee uur om te maken en met de likes ging het ook niet zo snel. "Bij video vier had ik inmiddels een andere haarkleur, een aantal blauwe plekken en een fake-boyfriend. Maar nog steeds geen likes en geen 500 volgers. Het kost te veel tijd om een video te bedenken en te maken. Dus ik gooide het over een andere boeg: oude video's hergebruiken." Joshua's opmerking over huisdieren klopt, honden, katten, eenden enz. doen het zeer goed op de app. "Maar een puppy schijnbaar niet? Dit is namelijk mijn minst bekeken video's, met maar 141 views." Nog een stapje verder: inspelen op datgene wat erg 'Hollands' is. "Ik had nog een video van vorig jaar waar ik op de schaatsbaan bijna over mijn eigen benen struikel. In het begin ging deze ook niet zo hard, maar na een dag had ik ineens 560 views en die bleven maar oplopen! Inmiddels staat die video op 36.100 views , negen reacties en 613 likes. Deze video werkt denk ik omdat bijna iedereen schaatsen leuk vindt en ook internationale TikTok gebruikers Nederland kennen als het land van de schaatsen. Oké en misschien hoopt iedereen nog te zien dat ik op mijn plaat ga."



Hebben we de challenge gehaald?


Nee, Tjarda is geëindigd op 75 volgers en Joshua op 4. Toch knap van hem zo zonder video's 😂. Mocht je de app al gebruikt hebben dan valt het je vast ook op dat de jonge 'creators' met de meeste views en likes veel tijd kwijt zijn aan het maken van hun video's. Je moet net als TikTok Tammo zoiets unieks bedenken (een typetje bijvoorbeeld) dat je geen eendagsvlieg wordt. Het klinkt bijna als een full-time job. Ook het aantal advertenties en organisaties die op de app aanwezig zijn valt nog mee, waardoor het volgens ons echt nog een app is van de gebruikers. Het is voornamelijk veel kijken en weinig interactie. Moet je nagaan hoeveel views de video's hebben met meer dan 13.000 likes.


Dankjewel Tomorrowmen! Volgende keer alsjeblieft weer een gadget challenge.

40 views
Founded_in_Groningen-text.png

=

© 2020 door Joshua & Tjarda | Pics door Andy Zuidema