• Tjarda Polderman

#1 The Story Challenge

Updated: Aug 24


Innovatie, het begrip is per definitie subjectief. Het is meer dan alleen technische verbetering en het vergroot kansen om te reageren op veranderingen en om nieuwe kansen te ontdekken. Met de podcast 20voor12 zijn we gek op technologie, innovatie en op het Noorden van Nederland. Net als het Digital Marketing Bureau Tomorrowmen. Daarom gaan we de komende vijf maanden de Don’t try this at home challenges van Tomorrowmen aan. Hoe gemakkelijk of ongemakkelijk maken deze challenges ons leven? Veel lees plezier Joshua & Tjarda  Challenge 1 | Stories In de episode S01E14 | over Tesla gaf Yorick Voorthuizen(mede-eigenaar van het Tomorrowmen) ons de allereerste challenge. LinkedIn heeft op 13 mei een nieuwe feature gelanceerd, LinkedIn Stories. Nu is LinkedIn als platform hier absoluut niet uniek in en volgt het professionele netwerkplatform het voorbeeld van Facebook, Instagram en WhatsApp. Yorick daagde ons uit om zeven dagen lang op alle bovenstaande platformen ieder dagdeel een story te plaatsen. Dat zijn 84 posts in zeven dagen tijd, we konden los. Over het algemeen is de Story feature net als sambal, je houdt ervan of niet. Handig om te weten: Instagram en WhatsApp vallen onder het moederbedrijf Facebook.

Wat kunnen al die platformen? Eerlijk is eerlijk, het plaatsen van een story werkt op alle platformen ongeveer hetzelfde. Stories zijn altijd maar 24 uur zichtbaar. Je kunt foto’s en videos plaatsen en gebruik maken van stickers, GIF’jes en een tekentool. Opvallend is dat LinkedIn er wel voor heeft gekozen om haar eigen GIF’jes te maken en geen gebruik te maken van de social search van GIPHY (tegenwoordig ook eigendom van Facebook).

LinkedIn Stories | “Die interface, daar kan ik niks mee.”

Het was al vrij snel duidelijk dat het plaatsen van drie posts per dag op LinkedIn Stories een grotere uitdaging was dan op de andere platformen. Een grote frustratie van ons was de editor van LinkedIn Stories en het feit dat deze stories alleen zichtbaar zijn in de LinkedIn app. Foto’s plaatsen in de editor is een aardig werkje, omdat LinkedIn zelf de zwarte ruimte in de story opvult. Je hebt dus veel minder ruimte om teksten te plaatsen. Daarnaast ligt de focus op LinkedIn vooral op zakelijke content. Verder dan het delen van foto’s onze werkplekken en vacatures van Tomorrowmen kwamen we eigenlijk niet. Bovenal ligt de engagement op LinkedIn Stories ook op 0,0. Geen reacties en maar enkele tientallen kijkers. Facebook, WhatsApp en Instagram De engagement op deze platformen ligt vele malen hoger dan op LinkedIn, waarmee Instagram ook direct de toppositie pakt. Wij hebben ervaren dat Facebook en Whatsapp vooral wordt bekeken door familie, en ook deze reageren actief. Instagram Stories daarentegen zijn door gebruiker al veel meer omarmd, worden gebruikt door zowel vrienden/familie, kennissen, bedrijven en influencers. De meeste gebruikers plaatsen ook niet elke dag een post op hun timeline, maar gebruiken veel vaker de story-functie van Instagram. Ook het reageren op een story wordt vaker gedaan. Zo kwamen we vaker in gesprek met volgers naar aanleiding van een reactie op een story. Je hebt daarnaast ook veel meer mogelijkheden om diverse soorten content te plaatsen, van werk tot aan vrije tijd. Het geeft kijkers veel meer een kijkje in jouw dagelijks leven. Content But to be honest, drie keer per dag verschillende soorten content plaatsen op alle platformen is en blijft een challenge op zichzelf. Je moet bijna als een influencer te werk gaan, want het kost ontzettend veel tijd. “Petje af voor alle influencers die zo veel geduld hebben voor het maken van content.” Uiteraard gingen we niet zomaar stories plaatsen, maar moest het ook passen bij het platform en de manier waarop mensen het gebruiken. De mogelijkheden van LinkedIn zijn daarom maar beperkt. Je bent al druk genoeg met werk en niet iedereen (zowel collega’s als klanten) zit erop te wachten om in jouw stories voorbij te komen. Zakelijke info is bovenal ook vaak vertrouwelijk en is dus niet geschikt om uit te lichten in een story. Joshua heeft moeite met het plaatsen van z’n dochtertje op de publieke kanalen. Door de “Goede vrienden” functie in Instagram kun je onderscheid maken tussen mensen die je gewoon volgen op je openbare profiel, en mensen waar je ook actief mee omgaat.

“Ik plaatste de foto’s van Roos op de public kanalen met een smily emoji over haar hoofd heen, en de ongecensureerde alleen zichtbaar voor de goede vrienden. Als Roos wat ouder is mag ze zelf bepalen wat ze deelt op TikTok, Weibo of whatever er dan hip is.” — Joshua Hoe verder we met de challenge waren, hoe meer we content gingen doorplaatsen. Dit wordt door Facebook ook wel erg makkelijk gemaakt, want vanuit Instagram Stories kun je diezelfde story ook met 1 klik zichtbaar maken op Facebook Stories. Is dit saai? Ja, wel een beetje. Toch hebben we gemerkt dat de reageerders op Instagram en Facebook van elkaar verschillen. Facebook wordt meer gebruikt door familie (ouders, ooms en tantes) en Instagram meer door vrienden en kennissen. De hoeveelheid tijd die je kwijt bent om op ieder platform leuke content te plaatsen was toch wel de grootste uitdaging. We haalden zelf niet zo heel veel genoegdoening uit WhatsApp en Facebook. Een ander draadje is de inkijk die wij onze volgers gaven in ons privéleven. De meeste reacties waren over het algemeen positief. Mensen die de content herkenbaar vonden of een compliment maakten over de post ansich. Dank jullie wel voor alle positieve reacties! Inmiddels weet iedereen ongeveer hoe wij wonen, hoe we ‘s ochtends wakker worden etc. Dat blijft toch een beetje gek. “Ik vond het delen van een selfie nog enorm spannend. Je wilt niet egoistisch overkomen en ik had vaak genoeg dat ik dacht: Wie zit hier eigenlijk op te wachten? Ook om aan iemand anders te vragen om een foto of filmpje te maken vond ik nog een beetje gek. Ik bombardeerde ongeveer iedereen tot Instagram Husband.” — Tjarda TL;DR Is het ons gelukt om 84 stories te plaatsen op 4 verschillende platformen? Nee, op LinkedIn zijn we zelfs blijven hangen op rond de tien stories van ons beide. Op Facebook en WhatsApp hebben wij voornamelijk content gedeeld welke we voor Instagram hebben gemaakt. Na een paar dagen is één van ons zelfs gestopt met het delen van stories op Facebook, LinkedIn en WhatsApp. Wat hebben we hiervan geleerd? LinkedIn Stories moet nog groeien en omarmd gaan worden door LinkedIn gebruikers. Facebook en WhatsApp kunnen beter stoppen met hun story functie, vanwege het weinige gebruik en de zeer lage engagement van gebruikers. Instagram, lekker bezig met al die mogelijkheden, creatieve uitspattingen en leuke interacties. Tot de volgende challenge!

1 view

© 2020 by Joshua & Tjarda